Van, hogy az ember reggel felébred egy korszakalkotó ötlettel a fejében, és van olyan is, hogy zuhanyozás közben egyszer csak kipattan az isteni szikra, a nagy felismerés. Ilyenkor egy pillanatra megáll az idő és egy kis pillantást vethetünk a Mindenségbe. Megnyílik az Egyetemes Tudás ajtaja, és bekukucskálhatunk rajta. Na velem nem ilyen történt, inkább olyan volt mint a villámcsapás. Nyugodtan, mondhatni dalolászva bogarazgattam kint a kertben, a jó gazda nyájas tekintetével körbenéztem és rájöttem, hogy te jó ég, ez nem lehet igaz, nincsen a kertben egy gumós növény sem. Nem is értem hogyan történhetett…ez gáz.

Mármint jön a tavasz – na jó így novemberben, ez enyhe hurráoptimizmusra utal – és mindenhol nyílni fognak a szebbnél szebb hagymások, nálunk meg semmi.

Persze rögtön nekiláttam tenni ellene. Kihasználva a hétvégén a jó időt, elindítottam a kertben a gumós növények térhódítását.

Az első amit elültettem, az egy nagy zacskó krókusz volt. Korábban néztem egy videót, ahol azt mutatták be, hogyan hasítanak ki a gyepből egy négyzetnyi területet és könnyedén felgöngyölítve aláraknak pár krókusz hagymát, majd szépen visszagöngyölítik és tavasszal már szépen, dalolva virágzik is a gyep kellős közepén a gyönyörű lila virágcsokor. Ez odáig sikerül, hogy a gyepből simán ki tudok vágni egy részt, de hogy utána azt felgöngyöljem…no way. Akinek ez sikerült, azzal váltanék egy meleg baráti kézfogást, őszinte gratulációk és mély sárga irigység kíséretében. Nálunk ez nem játszott, ha valahol kivágok egy részt és felszedem, hát az vissza nem varázsolódik az tuti. Pedig a koncepció tetszik, hiszen csak akkor kell elkezdeni füvet nyírni, mire a krókusz már levirágzik, tökéletes párosítás. Viszont azt nem akartam, hogy sakktáblás legyen az egységes zöld gyep, így végül maradt a „hagyományos” módszer, az ágyásba ültetés. Volt egy zacskó, 60 db gumóval azt két helyre osztva elültettem, mert szerintem csak tömegben érvényesül igazán – de tavasszal majd kiderül. (Apropó, a népi bölcsesség itt is megnyilvánul, aki nem akar méricskélni centiket ültetéskor, annak jó tudni, hogy a hagymát kb. a 2,5 szeresének megfelelő mélységbe kell ültetni.)

A krókusznak egyébként van vagy 80 faja, mindenféle színű, kivéve a vöröset.  A növény mindössze 8-10 cm magas. És bár elkönyvelt tavaszi virág, a kertekben leggyakrabban előforduló változatával ellentétben, van ősszel nyíló faja is, a pompás sáfrány (C. speciosus) és a lila-ibolyakék virágú valódi sáfrány (Crocus sativus L.), amely egyike a legősibb gyógynövényeknek. Többek között görcsoldó, hurutcsillapító, szemgyógyító hatása is van. (Szóval nem kell a globális felmelegedésre gyanakodnunk ha látunk ősszel virágzó krókuszt – ez azért megnyugtató.)

Aztán ha már így belemelegedtem, jött egy 5 + 5 db-os díszhagyma 'Purple Rain' és Betlehemi csillag (Ornithogalum umbellatum). A díszhagyma gondolom mindenkinek ismerős, nagy lila gömb, egy keskeny zöld hurkapálcikán. Viszont a Betlehemi csillag….., a neve is olyan különleges, hát nem? Utánanéztem, a másik neve ernyős madártej. Ennél már csak a somlói galuska csengene szebben. Igazán remek párosításnak tűnik, én egy fa alá ültettem őket, és most már csak türelmesen várni kell....

 

 

 

 

 

És ha már hagymákról van szó, a két best of-ot nem lehetett kihagyni, ezért ültettem még Tulipán 'Mistress' –t és Nárcisz 'Pink Pride'-ot. Mindkettő rózsaszín-fehér árnyalatban játszik, hát igen, ez egy romantikus kert.

Alig várom, hogy tavasz legyen és a kedvcsináló képek helyett a saját képeinket tegyem fel. Visszaszámlálás indul.....

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kerteszkedo.blog.hu/api/trackback/id/tr382434643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hobbikertesz · http://hobbikertesz.wordpress.com 2010.11.11. 08:38:29

Tavasszal mindenképpen képeket kérünk! :)
süti beállítások módosítása